MTBO - Hur funkar det
MTBO
Vad skiljer och vad är likt?
Du cyklar och har lämpligen kartan i ett kartställ på styret.
Du får inte lämna cykeln och gå fram till kontrollen, klarar du inte av att cykla måste du leda cykeln.
Kartan skiljer sig något åt, se nedan:
Färger:
- Svart: Stigarna klassificeras efter tydlighet och hur snabbt du kan cykla på dem. Det förekommer nedtonad svart färg på ex byggnader, stenar och branter.
- Gult. Förbjudet att cykla på, kan vara åker eller gräsyta
- Vit skog: Förbjudet att cykla i, man får inte heller bära sin cykel genom skogen.
- Brunt: Grusyta/parkering, tillåtet att cykla över.
- Orange: Gräsyta där det är tillåtet att cykla.
Stigar och vägar ritas på kartan enligt följande:
Hur snabbt kan man cykla?
Hur tydligt ser man stigen? Bredd?
Underlag: asfalt (brun)
Kontrollen:
- Inga kontrolldefinitioner (inga lösa, inte tryckta på kartan)
- En färgad prick i ringen anger placering (om det är otydlig, stigar som ligger tätt) sk Centrumpunkt
- Koden är tryckt på kartan Ex 5-67
- Färre kontroller används under en tävling. En kontrollpunkt kan användas både till HD12 och HD 21.
Hinder:
Lila streck, Du får lov att passera, kan vara nedfallet träd där cykeln behöver lyftas över, eller vägbom som får rundas.
Lila kryss, Förbjudet att passera, används på stig som man inte får köra in på
Lila sicksack, väg som man inte får köra på
Lila raster, förbjudet område
Starten.
- Något större startdjup, undvika trängsel i skogen
- Avprickning 3 minuter innan start
- Nästa fålla 2 minuter innan
- När det är en minut kvar tar man kartan. Alla får titta på kartan direkt. Man får gå fram till startlinjen men inte köra innan startpipet
Målet.
- Tiden stannar vid målpassage, ibland målstämpling
Stämpling:
- Oftast kontaktfri, åkaren sveper med handen även enheten. (Se SIAC under rubriken arrangemang)
- Inställning kan variera från någon decimeter till över en meter.
- På mindre tävlingar förekommer samma stämpelsystem som vanlig orientering.
Klädsel:
- inget krav på heltäckande klädsel
Trafikregler:
- Cykla på höger sida
- Följa trafikregler
- Prata med medtävlare för att undvika krock
- Nedför går före uppför
- Ta hänsyn till gående, ryttare och normalcyklister